loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Dårlig arbeid, uenighet om hva som var avtalt eller pris – det er de viktigste kildene til konflikt. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

200.000 er misfornøyde

Georg Mathisen / 2015-11-30 07:01:56

På nesten hver sjette oppussingsjobb blir det konflikt mellom kunden og håndverkeren.

Rundt 1,6 millioner nordmenn kjøper håndverkertjenester privat hvert år. Av dem mener nesten 200.000 at det er avvik mellom oppdraget og utførelsen, og cirka 35.000 kontakter advokat.

Dropper kontrakt

Det skriver VG, som viser til en undersøkelse Opinion har gjort for Help Forsikring. De fleste konfliktene skyldes enten at arbeidet er for dårlig, uenighet om hva som var avtalt eller pris.
Bare en av fire skriver kontrakt på forhånd.

– Det kan fort bli snakk om store summer i disse sakene, og vi ser ofte at det oppstår problemer fordi det ikke er signert kontrakt, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til avisen.

Klageinfo uten å nevne klageordning

– At det oppstår konflikt, handler ikke alltid om at håndverkeren ikke er dyktig, men at kommunikasjonen mellom partene har vært for dårlig både før og under arbeidet, sier informasjonssjef Dag Are Børresen i Help Forsikring.

VG bruker Forbrukerrådet som kilde til sjekkliste og informasjon om hvordan forbrukeren kan klage på håndverkeren, og nevner ikke Håndverkerklagenemnda eller at bransjeorganisasjonene har klageordninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse