loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Korridoren utenfor kontorene hos Ramsøskar framstår som en fargerik jungel. De som kommer hit, ender ikke opp med hvitt og grått.

Etterlyser farger på kontoret

Georg Mathisen / 2015-12-22 16:57:24

Få inn hotellstil på kontoret, det vil lønne seg, sier interiørarkitekt, som mener form og farge brukes altfor lite bevisst for å skape arbeidsglede og kreativitet i norske bedrifter.

Trond Ramsøskar er tidligere president for interiørarkitektene i NIL og kjent for den fargerike innredningsstilen sin. Han oppfordrer bedrifter og arkitektkollegaer til å bli mer vågale i design av kontorlokaler.

«Unike» på nett; like vegger

– Det er altfor mye hvitt, grått og sort på arbeidsplassene rundt om. På nettsidene forteller bedriftene hvor unike de er, men besøker du lokalene deres, ser de like ut alle sammen, slår Ramsøskar fast.
Han kommenterer nesten litt oppgitt at lokalene synes å være et glemt element i profileringsstrategien til bedriftene.

– Alle har ord som kreativitet, åpenhet og refleksjon i visjonene sine, men bortsett fra at de henger synlig i resepsjonen, er det lite i lokalene forøvrig som sender slike signaler. Interiøret skal underbygge visjonen, det er en like viktig signalbærer som logo og fontstørrelser, sier interiørarkitekten lett hoderystende.

Lime, gult og turkis

Ramsøskar tror ikke folk ønsker hvite og grå omgivelser. Selv bruker han både lime, gult, turkis og rosa i friske kombinasjoner, og opplever stadig at folk som i utgangspunktet er skeptiske, blir kjempefornøyde.
– Omgivelsene påvirker oss, og på jobben er det viktig å utløse både energi og arbeidsglede. Farger er en enkel måte å gi energi på, mener Ramsøskar.

Helhet på feil måte

Den erfarne interiørarkitekten utfordrer etablerte tradisjoner for vellykket kontordesign, og mener det er viktig å tenke nytt.

– Som bransje tenker vi interiørarkitekter og arkitekter helhet på feil måte, derfor blir alt likt.  Vi må overføre noen av teknikkene fra hotellplanlegging til næringsbygg, og designe rom der folk trives og soner tilpasset formålet, sier han.

– Ta for eksempel loungeområdet. Der kan gjestene trekke seg tilbake og sitte uforstyrret. Området skiller seg fra resepsjonen, spisesalen og rommene hvor det legges vekt på andre egenskaper. Slik kan det også skapes spesialtilpassede soner på en arbeidsplass, forklarer Ramsøskar.

Han mener feilen er at det tenkes for mye helhet.

– Og her må nok min bransje ta noe av skylden, for jeg tror ikke det har vært et rungende rop fra kunder som er årsaken til alle de hvite kontorveggene, smiler han og er glad for at det er tegn til at flere nå jobber mer med farger.

Ikke trivsel i hvitt og sort

Skillet mellom boliginnredning og kontormiljø har gradvis blitt mindre. I boliginnredning har den såkalte hotellstilen fått stadig flere tilhengere, og folk kopierer lune interiør med dempede farger og taktile overflater for å gjøre hjemmene sine koselige.

– Folk har oppdaget at det blir ikke god design selv om man innreder minimalistisk i hvitt og sort. Og det blir i hvert fall ikke trivsel av det, forsikrer interiørarkitekten.

Ironiserte

Ramsøskar vinner stadig flere tilhengere for synet sitt, blant annet høstet han stor applaus og mange ja-kommentarer da han, som eneste norske foredragsholder, talte om farger på det danske trendbyrået Pejs konferanse i Oslo for kort tid siden. I salen satt ekspertise fra norsk mote- og interiørdesign, som likte budskapet til den fargerike interiørarkitekten da han tok til orde for mer hotellstil på norske arbeidsplasser.

Det var ikke utsikten til bardisker eller dempet belysning, mørke farger og lag på lag med tekstiler som begeistret, men interiørarkitektens mange eksempler på kontorer i friske farger og rom tilpasset ulike aktiviteter. Det hele servert med en lett ironisering over sprik mellom liv og lære, men med et klart budskap: – Få litt mer kos inn på jobben – det gir arbeidsglede, som igjen skaper produktivitet!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse