loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Sosial garnityr: Klart man måtte på kneipe i Kiel sentrum. Noe annet ville ha vært et så stort brudd på sedvane at det kort og godt er utenkelig.

Fagtur med faglig tyngde og sosial garnityr

Jørn Wad / 2018-02-01 17:38:19

Det var vel Steve Jobs som i sin tid lanserte tanken om: Tjen penger – og ha det moro. Men ha det aldri så moro at du ikke tjener penger, og tjen aldri så mye penger at du glemmer å ha det moro. Dette kan stå som et motto for årets Fagtur til Kiel. Det er blitt en fagtung tur med sosial garnityr.

Flere av deltagerne har gitt uttrykk for at de virkelig trengte den faglige oppdateringen som de 6 leverandørene som tradisjonen tro står bak Fagturen – gir i de par dagene turen står på. Det har vært en tur preget av foredrag – men også av muligheten til å teste ut nyvunnen kunnskap i praksis. Rimelig nok er det også presentert en del nye produkter, som naturlig er på en slik tur. Og den sosiale delen av turen – som både har vært og vil komme til å være viktig – har vært akkurat passe dosert til å være «kirsebæret på toppen av kaka».

Foredrag

De todelte foredragene har tatt for seg en rekke nyvinninger, og ikke minst teknikker som følger av dette. Flere av leverandørene har stått klar med produkter som enten har vært i sirkulasjon veldig kort tid, eller som faktisk mer eller mindre ble lansert på turen. Og det deltagerne har vært opptatt av, er at man har lyttet til tilbakemeldinger fra tidligere, og åpnet for muligheten for å få teste ut både nye produkter og teknikker med en gang etter det teoretiske foredraget, slik at det aldri ble kjedelig, og hele tiden bragte noe nytt:

-Jeg har ikke vært med på disse turene de siste 2-3 årene, og når jeg nå kommer tilbake, merker jeg virkelig at det har skjedd en del på disse årene. Faktisk er det flere ting jeg ikke har vært klar over, men som er blitt presentert på en god måte her på turen, var det en av de mest entusiastiske som sa. Mens andre mente at dette er «the best Fagtur ever», og flere var opptatt av at man har fått til den perfekte mixen mellom teori, praksis og sosial samvær.

Trivelig og spennende

Faktisk er disse turene blitt så populære at de 300 som er satt som enslags maxgrense i grunnen var for lite i år. Hadde alle som ønsket det, fått være med, hadde man hatt kanskje 30-40 mennesker mer. Det hadde kanskje ikke vært så positivt det heller, sier kritiske røster – for mange er opptatt av at arrangementet ikke må vokse så mye i størrelse at man mister oversikten over Hvor mange man er, og ikke minst anledningen til å bli kjent med nye kolleger, og ha de gode faglige diskusjonene:

Dette har imidlertid arrangørene vært ganske så bevisste på, og har derfor delt opp folk i definerte grupper, man kan nesten si – selvsagt delt inn etter fargespekteret. På denne måten har man holdt folk samlet – også under måltidene.

Ett unntak er vandringen i Kiel sentrum, men det er nok også en ganske så gjennomtenkt plan: Dersom 300 mann skulle finne seg en kneipe i Kiel sentrum, ville nok køene vokst seg uoverstigelige, selv med tysk effektivitet og «Gründichkeit» inne i bildet.

Klare til dyst

Når nå nok en fagtur nærmer seg slutten, og det bare er premieutdelinger og en bedre middag som står igjen for deltagerne før de skal gå i land i morgen tidlig, er det flere som allerede har meldt seg på neste års tur. De 6 organisatorene, som er Jotun, Casco, J.S. Cock, Tarkett, IBG og Jordan ligger ganske så sikkert klare med nye sprell neste år, for et filmteam har fulgt med på hele turen, og legger nok noen føringer for det som skal skje neste år. Den som blir med, får se: Og skal man dømme etter de 30-40 som gjerne ville være med, men ikke fikk plass i år, kommer nok oppslutningen til å bli ganske så formidabel neste år også. For i motsetning til de aller fleste slike arrangementer, har det ikke vært en eneste kritisk røst som har reist seg. Bare det må være noe i nærheten av rekord.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse