loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SAMMEN: I tillegg til en leverandøruavhengig nettside går gulvbransjen sammen om etiske regler, blant annet mot svart arbeid.

Gulvbransjen samler seg om info-side

Georg Mathisen / 2016-04-13 08:12:32

Gulvbransjen har gått sammen for å lansere gulvfakta på nett. Samtidig forplikter den seg til egne etiske regler.

Av Mari Andersen Rosenberg, Ifi.no

Forum for Gulvbransjen (FFG) har holdt årsmøte. Der ble resultatet av flere års arbeid for et felles forum presentert. Nå lanseres Gulvfakta.no, en «bibel» for alle som jobber med gulv, enten i utførende, beskrivende eller selgende ledd.

Profesjonaliserer bransjen

FFG består av gulvteknisk fagpersonell, som sammen har arbeidet for å få i land et felles forum for gulvbransjen. Det hele startet med et ønske om økt profesjonalisering.

– Vi hadde et ønske om å profesjonalisere bransjen, særlig på prosjektsiden, sier Per Olaf Øxseth, administrerende direktør i Tarkett.

Sammen med Tore Pedersen i Gerflor og Morten Århus i Forbo var det han som fikk i gang FFG.

Utvikler

– Visjonen er å samle og utvikle gulvbransjen. I tillegg til å etablere Gulvfakta.no, som er en felles informasjonsportal for bransjen, har vi med FFG fått et forum der vi kan utveksle erfaringer og møte konkurrenter på en ny måte, sir Øxseth.

Han tror at et bedre miljø mellom de ulike aktørene vil profesjonalisere gulvbransjen ytterligere.

Felles oppslagsverk

Gulvfakta.no er en samleportal for informasjon om gulv. Innholdet er det FFGs egne faggrupper for halvharde, myke og harde gulv, samt en faggruppe for lim, sparkel og mørtel, som utrbeider. Det er en levende side, der det vil bli lagt ut ny informasjon jevnlig.

– Vi så at det var behov for å samle all grunnleggende informasjon om gulv på en nøytral plattform. Gulvfakta.no skal være helt leverandøruavhengig, og her publiseres informasjon vi alle kan enes om, forklarer Øxseth.

Han mener det er et stort behov for et felles oppslagsverk.

– Vi må gjøre informasjonen lett tilgjengelig for dem som trenger det. Hvis håndverkere, arkitekter eller selgere trenger grunnleggende informasjon om gulv, kan de fort bli usikre og forvirret hvis de møter ulike instrukser hos de ulike leverandørene. Da tilbyr vi en samleportal med den viktigste informasjonen, som mange leverandører er enige om, sier Øxseth.

Etiske regler

Et annet viktig steg i profesjonaliseringen av gulvbransjen, var for FFG å få i stand et sett med etiske regler som alle medlemmer må skrive under på.

– Bransjen har noen ganger blitt oppfattet som litt røff og cowboy-aktig utad, spesielt på prosjektsiden. Vi ønsker ikke å ha det slik. Derfor har vi vært veldig opptatt av å få på plass noen grunnleggende etiske regler, som er felles for alle medlemmene i FFG, sier Øxseth.

De etiske reglene går særlig på forholdet mellom konkurrentene og forholdet til bransjen for øvrig.

– Reglene setter blant annet føringer for hvordan medlemmene ikke skal samarbeide med aktører som driver useriøst, som for eksempel de som driver med svart arbeid. Her ønsker vi å ta helt klare standpunkt. I tillegg handler det mye om hvordan man skal behandle sine konkurrenter med respekt, forteller han.

I tett samarbeid

Mange aktører har vært involvert i etableringen av FFG og utviklingen av Gulvfakta.no.

– Det er viktig med en nøytral aktør som pådriver. Vi har jobbet tett sammen med Ifi for å drive arbeidet fram, sier Øxseth.

Ifi – Informasjonskontoret for farge og interiør – står for den praktiske driften av FFG og Gulvfakta.no. Ifi-sjef Kristian Owren mener samarbeidet er svært matnyttig.

Tapet og maling neste

– Gulvbransjen er en av tre bransjer som er representert hos IFI. Vi arbeider med overflatene, hvor gulv står for en betydelig del av vår medlemsmasse. Vi har også andre forum, som Forum for tapet, Forum for maling og Trendforum, sier han.

– Alle disse arbeider strukturert og består av representanter for bransjen. Forumene danner grunnlag for Ifis aktiviteter, og er en god høringsinstans. I tillegg arbeides det systematisk med innhold som blant annet brukes i kunnskapsdatabaser, slik som Gulvfakta.no.

– Vi er også i ferd med å etablere tilsvarende nettsteder for tapet og maling, sier Kristian Owren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse