loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
IKKE FLINKE NOK: – Så langt har det kokt ned til en diskusjon om pris. Dere er ikke flinke nok til å få frem hva jeg betaler for, sier BI-professor Bendik Samuelsen til landets mesterbedrifter.

Fortell kunden: Hvorfor velge en mester?

Georg Mathisen / 2016-06-20 17:28:15

Mesterbedriftene har en jobb å gjøre med å fortelle forbrukerne hvorfor de skal velge en mester.

Du har kanskje sett det på et anbudsnettsted: Den seriøse mesterbedriften med alle tillatelser på stell, får halvdårlig kritikk. Den som påberoper seg å kunne alle fag og arbeider for 150 kroner timen, derimot, får full score og mye skryt av tidligere kunder.

Er det fare for at håndverksbedriftene går samme skjebne i møte som hoteller og restauranter, der kundeanmeldelsene på nett avgjør alt, mens sertifikater og godkjennelser får lite å si?
Nei, tror Bendik Samuelsen. Han er professor på Handelshøyskolen BI, og ekspert på forbrukeratferd og markedsføring.

Kvalitetsstempel

– Jeg tror ikke vi er der ennå hvor stjernene på nett erstatter de gode og kvalitetssikrede formelle kvalifiseringene. Der er det tross alt en objektiv instans som har gitt sitt kvalitetsstempel. Det er basert på mye mer fagkunnskap og bransjekunnskap enn det Ola og Kari til enhver tid har, peker Samuelsen på.

Han ser likevel forskjeller mellom fagene. Ola og Kari kan være tilbøyelige til å si at «alle kan male, til og med jeg». Skal de ha membran i våtrom eller nytt elektrisk anlegg, tenker de mer på formalitetene.

– Få frem fordelen

Likevel har mesterbedriftene en utfordring:

– Dere må få forklart Ola og Kari på en enkel måte hvor viktig det er at arbeider som er utført på eiendommen deres, er gjort forskriftsmessig. Mesterbedriftene må forklare at det har med sikkerhet å gjøre, og at med det regimet som svennebrev og mesterbrev innebærer, har man en garanti. Dere må få frem fordelen som jeg som forbruker har av å velge dere kontra å velge en eller annen vennetjeneste eller svart arbeid, sier han.

Ny mesterutdanning

Hele intervjuet med Bendik Samuelsen finner du i Maleren nummer 6–7.

Det er en del av Byggenæringen, som forteller alt om den nye mesterutdanningen for blant andre blivende malermestre.

Stjerner

STJERNER: Kundeanmeldelsene på anbudsnettstedene fortrenger ikke mesterbrev og andre formelle godkjennelser og sertifikater. Ikke ennå. (Faksimile fra Mitt Anbud)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse