Overflateteknikk mot skader

Takket være Novel vannavstøtende mikro- og nanostrukturert coating, forblir vindturbiner isfrie. Disse funksjonelle overflatene er også interessante for vinger til fly, vintersport og solcellepaneler.

Publisert

Isformasjonen på rotorbladene til vindturbiner resulterer i aerodynamisk ubalanse. Coatingen sørger for at vannet forblir flytende, og dermed forsvinner.

For å forebygge skade, må enten rotorbladene bli oppvarmet eller vindturbinen stenges ned. For å håndtere dette problemet, har Fraunhofer Institute for Interfacial Engineering and Biotechnology IGB utviklet en coating serie for anti-ising som passer til overflater av polymer.

Denne vannavstøtende mikro -og nanostrukturerte coating, sørger for at vann forblir flytende, selv når temperaturen kryper under null. Noe som resulterer i 90% reduksjon av klumping av is, sammenlignet med ubehandlede overflater. Overflateteknikk blir viktig for stadig flere områder.

Overflateteknikk

Den behandlede overflaten besørger at vannet får ingen krystallisert kjerne. Plasma teknologien brukes til å påføre strukturert coating på plastisk film laget av støtsikker polyurethane (PU). Coatingen er ikke bare interessant for vindturbiner: Disse funksjonelle overflatene kan også anvendes på fly-vinger og solcelle paneler. I tillegg kan anti-ising coating brukes direkte på tøy og plastikk, for eksempel vintersportstøy, telt, og andre utendørs artikler.

Powered by Labrador CMS