Happy Homes skal satse mer på håndverkerne

-Det er klart at jeg som kjedeleder må være opptatt av at folk skal gå i takt. Men samtidig er jeg veldig opptatt av at det skal være rom for å være en god kremmer. Det er nemlig det vi alle lever av, nemlig. Nå skal vi bli enda bedre på å serve håndverkerne.

Publisert

Det er daglig leder Kjetil Brandmo i Happy Homes som forteller dette til Maleren. Han var nylig på en samling på Gardermoen, der markedsrådet for Happy Homes medlemmene møttes for å diskutere fremtid, strategi og hverdager. Da Brandmo hastet ut av møtelokalet for en liten prat, lot han som han tørket svetten, og erklærte at diskusjonene gikk høyt der inne.

Høyt under taket

-Men er det ikke viktig å la folk få diskutere litt?

-Nettopp! Det er jo akkurat det som er poenget! Det formelig gnistrer av kjedelederen – han er en mann som blir lett engasjert, - og som er god til å engasjere andre. Han er opptatt av at alle som er med i kjeden skal få være med på å meisle ut strategi og tiltak, men er samtidig tydelig på at dette må ha en intern logikk som fungerer godt:

-Det er jo ikke slik at jeg kan løpe fortere enn dem jeg skal ha med meg. Vi må alle gå i takt, og vi må ha pekt ut en retning vi skal gå i. Det har vi gjort i Happy Homes, og vi merker jo at de 73 medlemmene i kjeden trives stadig bedre, og at vi lykkes i markedet. Det tror jeg utelukkende kommer av at vi har greid å få til en fellesskapsfølelse, samtidig som vi har vært nøye med å beholde kremmerånden hos samtlige. Skal vi lykkes, må vi la folk kjenne at de driver sin egen butikk slik de alltid har gjort, men har fått en kraft og en bredde i forretningsdriften som man kanskje ikke hadde i samme grad tidligere, utdyper han.

Håndverkerne

-Men nå skal dere bli profesjonelle, er det så?

-Haha, det har vi da sannelig vært lenge. Men dette med proffmarkedet er viktig: Han poengterer, og snakker hele tiden rett fra levra. En mann som kommer fra dagligvare, og som har hatt mange års praksis i å utvikle konsepter, både som gründer og i større organisasjoner. Han har fått kjenne til bunns hvor vanskelig dette kan være – men også hvor herlig det kjennes når man lykkes. Nå er han opptatt av at fremtiden hører proffene til:

-Når vi sier at vi skal satse ekstra på proffmarkedet, så er det ikke en nyhet for våre kjedebutikker, men det er en presisering og en videreutvikling: For det første skal vi i enda større grad bidra til at både de av oss som har egne håndverksavdelinger – men også den lokale håndverkeren – lykkes enda mer. Hvordan vi skal få til det? Ved flere tiltak, men blant annet at vi samarbeider med interiørdesignere som kan hjelpe både kundene og håndverkerne til å oppnå resultat som de virkelig kommer til å trives med i mange år framover. Slik bidrar vi til enda flere «Happy Homes», smiler han.

Store lokalt

-Hvorfor tror du at dere kommer til å lykkes med denne strategien?

-Jeg VET at vi kommer til å lykkes med dette, for det manifesterer seg allerede landet rundt. Men med så mange butikker som vi har, hvor mange av dem er store i sitt lokalsamfunn, føler jeg meg trygg på at vi både greier å markere vår satsing lokalt, og at vi vinner fram med det. Dessuten tenker jeg at den profilen vi har kommet fram til sammen, vil være gode for kundene også. Ett av mange elementer i dette, er at vi fokuserer på noe annet og mer enn bare pris. For selv om prisen er viktig for folk, er jeg brennsikker på at trivselen er viktigere! Han ser seg utfordrende rundt, før han tar sats med neste poeng:

ROT-fradrag

-Når kommer vi til å få et ROT-fradrag i Norge, spør han retorisk. Han viser til Sverige og Danmark, og trekker fram «søta bror»:

-I Sverige har Happy Homes Sverige fått fram over en milliard i håndverksomsetning etter at ROT-fradraget ble innført. Jeg begriper ikke at politikerne kan finne på å mene at dette skal være en utgiftspost for samfunnet. Tvert imot er det jo en enorm inntektskilde! At vi så også får en bonus i form av trygge arbeidsplasser for profesjonelle håndverkere som driver seriøst, og at vi samtidig får redusert det svarte arbeidet og dermed gjort noe med useriøse aktører, må da bare være en positiv bonus? At vi da som kjede skal konkurrere enda hardere med byggevaren, tror jeg også vil slå positivt ut: Våre butikker, hvor mange har egne håndverksavdelinger, hadde blomstret i en slik setting, det er det ingen tvil om. Men samtidig ville både bransjen som sådan og ikke minst staten fått gode inntekter, som nå i stedet forsvinner inn i det svarte markedet, sier han til slutt.

Powered by Labrador CMS