Vi lytter til medlemmene – og handler

De er kanskje den raskest voksende kjeden i malerbransjen om dagen. Men de arbeider i det stille. Og sier selv at det de i grunnen gjør, er at de virkelig hører etter når folk snakker. Og handler deretter. Wifa-kjeden er i ferd med å passere 50 medlemsbedrifter, i jubileumsåret.

Publisert

-Det var jo faren vår som startet Wifa kjeden for 20 år siden. Grunntanken var enkel: Det var ikke alle som passet inn i de eksisterende kjedekonseptene, og mange hadde vel ikke en gang tenkt den tanken at de skulle bli med noen. Men å gå sammen om å skape billigere innkjøpspriser var likevel en tanke som fenget. Alt som da gjensto, var å sørge for at hver enkelt fikk drive sin butikk som vedkommende ønsket – ikke diktert fra et kjedekontor. Og suksessen var et faktum.

Sparsommelig

De driver sparsommelig, Stian og Lars Alexander Wiulsrud. Helt ned til detaljene som at de deler det samme visittkortet. Alt handler om å legge til rette og å gjøre best mulig innsats for kjedemedlemmene. Markedsmidlene går direkte til medlemmene, fordi filosofien er at den lokale kjøpmannen selv vet best hvordan disse kan investeres. Vi er ikke i tvil om at Wifa medlemmer er blant de beste til å markedsføre produktene til våre samarbeidspartnere.

-Driver dere altså ingen markedsføring overhode av Wifa som kjede?

-Vi har blitt bygget opp i det stille, veldig mye ved jungeltelegrafen. Riktig nok gjør vi noen små markedstiltak, men det er forsvinnende lite. Nesten like lite som vi har felles profilering. Den finnes der, men den er ikke altoppslukende, slik man kan se i andre kjeder. Enkelte er jo så sterkt styrt at man mister både egenart og kontroll over varesortimentet.

-Men det handler vel om å gå i takt?

-Tja, er man egentlig nødt til å være så taktfast bestandig? Joda, det er greit at man skal følge opp de felles innkjøpene vi gjør, og vi har for eksempel et relativt smalt utvalg av hovedleverandører. Når det er sagt, selger vi mer enn nok til at både proffer og mannen i gata skal kunne få malerjobben gjort på en effektiv og profesjonell måte. Men det trenger ikke være flere typer av samme vare. Det bare tar opp plass i hyllene og gir dårligere betingelser, og vi tror ikke man selger mer av den grunn, sier de to karene nesten i munnen på hverandre.

Lojalitet

-Likevel liker dere vel lojalitet?

-Ja, det gjør vi, fordi vi vet at de som bruker våre leverandører lykkes bedre med faghandelen, og faktisk er de som gjør det best. Våre medlemmer er meget lojale til våre leverandører, det er jo de selv som har vært med på å velge de. Men poenget er likevel at det eksisterer en frihet hos oss. Du blir ikke tvunget inn i en form som kanskje ikke passer deg. Din identitet som fagperson og kremmer er intakt, og du kan i grunnen gjøre som du vil, kan man si. Så er vi en støtte som folk kan benytte seg av eller la være, og det vi ser, er jo at mange både har behov for og benytter seg av det vi kan levere. Vi skal riktig nok ikke si at folk er veldig ivrige på mail, men det betyr bare at vi må forsøke å følge dem opp best mulig, og vi har tallrike eksempler på at folk setter pris på akkurat det.

-Hva med proffene?

-Vi har vel 14 medlemmer som har egne håndverkere selv, og 15 til som leverer til proffer på en jevnlig basis. Så det forteller oss at det vi gjør, også passer til dem. Vi har hentet varene våre fra Ole Moe siden 2016, og det har vi ikke angret på. Det har vært spennende år med dem som grossist, og meget gøy å være med å bidra til deres store vekst og utvikling. Og selv om maling er avhengig av et visst volum for å få prisene ned, og vi derfor begrenser oss til noen få, er vi som sagt sikre på at det blir gode tilbud for alle.

-Hvem er de viktigste leverandørene av varer til dere?

-Skal vi se, vi har 35 avtaleleverandører som alle er like viktige for oss og utfyller hverandre på alt en farvehandel trenger. Størst er maling, tett etterfulgt av gulv.

-Er det ingen som vil ha andre leverandører enn deres da?

-Joda, og lokalt er det jo massevis av andre leverandører av spesielle varer. Det legger ikke vi oss oppi. Men de største varegruppene handler vi inn felles, og da gjelder det å oppnå størst mulig volum, så vi er veldig glade for at vi nå kommer til å runde 50 medlemmer.

De virker nesten fredfylte, disse to karene. Ingen ting likner hverdagslig stress. Fra sitt sparsommelige kontor rett utenfor Drammen bidrar de altså til hele 50 butikkers økte omsetning. Likevel iler de til og forsikrer om at det er nok å gjøre og ta tak i! Det kan være mye å gjøre innimellom.

-Men det skal aldri vår service til medlemmene og leverandører bære preg av: Vi skal alltid lytte – og ikke minst gjøre det medlemmene ønsker av oss, sier de 2 med ettertrykk.

Powered by Labrador CMS