Malerelever har dårlige klasserom

Elevene på bygg- og anleggsteknikk har de dårligste klasserommene.

Publisert

Kan det store frafallet fra yrkesfagene skyldes dårlige klasserom til teoriundervisningen? Nina Huynh ser ikke bort fra det. Som en del av mastergraden sin har hun kartlagt teorirommene på sju videregående skoler i seks fylker.

Overraskende stor forskjell

– Jeg antok at vi ville finne en forskjell, men jeg ble overrasket over at den er så stor, sier Huynh til Forskning.no. – For å være ærlig, ble jeg faktisk provosert over det vi fant.

Tidligere forskning har vist at det er en direkte sammenheng mellom utformingen av rommene og hvordan prestasjonene til elevene utvikler seg. Det påpeker Huynh og veilederen hennes, Leif. D Houck, som er arkitekt og førsteamanuensis ved NMBU på Ås.

Uten dagslys

Mens elevene på studiespesialiserende fag i all hovedsak har undervisningen sin i rom hvor det er brukbart med dagslys og utsyn, så må elevene i flere klasser på yrkesfag tilbringe hele dager, gjerne hele uken gjennom, i rom uten direkte utsyn eller tilstrekkelig dagslys, skriver Forskning.no.

Aller dårligst ut kommer bygg- og anleggsteknikk sammen med service og samferdsel, design og håndverk og teknikk og industriell produksjon.

Firkantede skolebygg

Noe av forklaringen er at mange nye skoler bygges firkantede og kompakte, for blant annet å bli billigere og mer energieffektive. Dagslyset taper.

– Det er myndighetenes fokus på energisparing og det jeg kaller baseskole-tankegang, som gjør at avstanden fra vinduene og innover i klasserommene nå ofte blir lang, kommenterer forsker Jonny Nersveen ved Høgskolen i Gjøvik.

Powered by Labrador CMS