SOSIALE MEDIER: – Jeg vil tippe at FB i kombinasjon med Instagram er gode kanaler for håndverksbedrifter som vil vise frem det de jobber med, sier Ragnvald Sannes i BI. (

Vær til stede på digitale flater

I dag er det ingen vei utenom om man ønsker å vokse. – Er kundene dine på Facebook og andre sosiale medier, må du være der, mener Ragnvald Sannes i BI.

Publisert

Hvilken markedsføringsstrategi en håndverksbedrift bør velge avhenger veldig av hvilken type bedrift det er snakk om, forklarer førstelektor ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI, Ragnvald Sannes.

Hvor er møteplassene?

Fra de små bedriftene som ofte lever av oppdrag gjennom anbefalinger. Til større bedrifter, som jobber profesjonelt med markedsføring for å rekruttere kunder.

– Når du skal øke rekkevidde som liten, som er de fleste, handler det om å tenke hvordan du treffer de som har de behovene du kan dekke; hvor møteplassene er, sier Sannes og peker på nettportalene hvor kunder kan melde et behov og bedriften tilby sine tjenester, som et eksempel på en slik møteplass.

En annen måte å få oppdrag på er eksempelvis gjennom byggkjeder, hvor proffkunder kan bli anbefalt til kunder mot at vedkommende handler produktene sine der, en avtale begge parter kan oppleve gjensidig fordel av.

Hvordan bedrifter bør markedsføre seg avhenger også av om man jobber mot privatmarkedet eller entrepriser; i siste tilfelle må du ha en avtale med dem som får kontrakten.

– Det handler om hvor du trenger å gjøre deg synlig for å få oppdrag og nettverket rundt deg, understreker Sannes.

Vis frem det du gjør

Når det gjelder forbrukermarkedet er det viktig å være synlig der folk søker lokal informasjon. Det kan for eksempel være på FB eller Instagram, at man legger ut noe der for å vise at det man gjør blir pent. Sannes råder malerbedrifter til å ha en plass hvor de viser frem det de arbeider med.

– Gjør det du jobber med synlig og tilgjengelig. Ta bilder og legg ut på Instagram når du gjør noe kult, vis det frem, sier han.

Ifølge Sannes kan det også være lurt å få hjelp til å vite hvordan disse mediene fungerer. Hvordan dukker man for eksempel opp som et relevant søk? Man finner de som er best på å synliggjøre det man har.

– Man må sørge for at de som søker faktisk finner deg. Å lære seg disse teknikkene innen digital markedsføring er det viktigste om man ønsker at kunder som leter etter tjenesten din skal velge deg.

Har man stort sett faste kunder er det kanskje viktigere å opprettholde disse, sende julekort og lignende, påpeker Sannes.

Ulike motiver

Markedsføringsstrategien avhenger altså av hva du er ute etter.

– Uansett må man tenke over hva man må gjøre for å treffe markedet sitt. Hvordan skaffer potensielle kunder seg en håndverker, sier Sannes, og legger til at når han selv leter etter håndverker, prøver han å få tak i noen han vet gjør en god jobb.

– Da kan jeg for eksempel legge ut spørsmål på Facebook til venner og bekjente. Ideelt sett skulle man klare å fange opp dette slik at det kommer opp en annonse, en betalt annonsering hvor man spesifiserer synlighet, forklarer Sannes.

Lag en plan

Han råder bedrifter til å legge en markedsføringsplan. Man bør starte med å gå i seg selv om hvordan man rekrutterer kunder. Hvor er kundene og hvor fanger jeg dem opp?

– Men uansett hvordan du gjør det treffer du ikke første gang. Da må du lage en ny plan for hva du skal gjøre neste gang. Det kan også være nyttig å få hjelp til dette av noen om man ikke har mulighet eller tid til å gjøre det selv. Potensialet er der, sier Sannes.

Er man der at man ønsker å vokse må man lære seg de digitale flatene. Det er ingen vei utenom i dag, slår han fast. Er kundene dine på Facebook og andre sosiale medier, må du være der.

– Ved å lære seg digital markedsføring og forstå mekanismene, og spesifisere hvem du skal nå, jo større sjanse har du til å nå frem med budskapet ditt uten at det behøver å være så kostbart.

Powered by Labrador CMS