Jotun populære i thailandsk arbeidsliv

Norske bedrifter er ikke populære som arbeidsgivere i Thailand. Jotun er et unntak.

Publisert

– Norske bedrifter som vil etablere seg i Thailand, bør heller ansette dansker eller svensker som mellomledere. Det sier førsteamanuensis Ellen Hertzberg ved Høgskolen i Hedmark til forskning.no.

Joviale dansker, strikte nordmenn

Danskene er populære fordi de er smilende, tilbakelente og joviale i et land der det er viktig for mennesker å bli behandlet med godt humør og høflighet. Svensker er mer utålmodige, forventer mer egeninnsats og er ikke like godt likt som danskene.

Likevel er svenskene mer populære enn nordmenn, som blir oppfattet som strikte og relativt kritiske som arbeidsledere. Det viser en studie som Hertzberg har gjennomført, basert på intervjuer med 255 mellomledere i 14 bedrifter i Thailand.

Forretningsidé i sterke, positive ord

I land som Thailand bør en forretningsidé uttrykkes i sterke, positive ord og med en klar kommando til en ansatte. De tre skandinaviske bedriftene som pekes ut som vellykkede på det området, er svenske Tetrapak og SKF – og Jotun.

– Vi lærte fort at folk har forskjellige verdier og religion. Det må vi respektere, og vi har for eksempel satt opp et lite templer utenfor fabrikken i Thailand etter ønske fra arbeiderne, sier kommunikasjonsdirektør Sverre M. Knudsen til forskning.no.

Jotun Protects Property (Jotun verner verdier) er et slagord som alle ansatte kjenner til, men også som kunder og andre liker.

 

Powered by Labrador CMS