BEDRIFT

GRUNNLAG FOR VEKST: Bernhard Spidsø, country sales director i Tikkurila Norge, har stor tro på at lanseringen av produktene til svenske Alcro på det norske proffmarkedet vil legge grunnlaget for vekst.
GRUNNLAG FOR VEKST: Bernhard Spidsø, country sales director i Tikkurila Norge, har stor tro på at lanseringen av produktene til svenske Alcro på det norske proffmarkedet vil legge grunnlaget for vekst.

Norsk satsing for svenske Alcro

Beckers er historie. Nå er det svenske Alcro som skal vinne norske proffbrukere for Tikkurila, med en markert bærekraftsprofil.

Publisert Sist oppdatert

Det var et snev av høytid i Waldemar Thranes gate 98 i Oslo da bransjefolk var invitert for å markere slutten på Beckers og starten på Alcro i Norge.

Alle spor av det tidligere Beckers Pro-senteret var ryddet bort for å gi rom for produktene fra den svenske merkevaren Alcro. Det samme skjer ved alle de seks Beckers pro-senterne i Norge. Dermed er Beckers historie. Alcro er fremtiden for Tikkurila i Norge.

Først utenfor Sverige

Alcro er Sveriges ledende merke innen maling og farger, med 100 års historie, 300 forhandlere og ti egne utsalgssteder rettet mot proffmarkedet.

Ingen av dem har befunnet seg utenfor Sveriges grenser – før nå. Norge er nemlig Alcros aller første utenlandseventyr.

– Dette representerer en ny start og en viktig satsing for Tikkurila Norge, der vi veldig tydlig prioriterer å satse på proffbrukeren, sier Bernard Spidsø til Maleren.

Han er country sales director for Tikkurila Norge og kunne ønske inviterte gjester velkommen til lanseringen av Alcro på norsk jord. I talen sin understreket han hvilken respekt han og staben har for å få ansvar for å forvalte verdiene som den svenske merkevaren representerer.

Proff-DNA

At man spisser seg enda skarpere mot proffbrukeren enn før, er et bevisst valg:

– Det er dette markedet vi kan; det er i vårt DNA, sier han.

Og selv om Alcro – og tidligere Beckers – er relativt små i Norge, er dimensjonene store i verdensmålestokk etter at Tikkurila ble en del av amerikanske PPG i 2021.

­– Vi kombinerer global størrelse med innovasjon og bærekraft, sier Spidsø.

Ambisjonen med Alcro-lanseringen er vekst på norsk jord. Spidsø avviser ikke at det ligger et risikoelement i å avvikle et etablert merkenavn som Beckers med noe som er helt nytt i Norge.

– Ja, det kan du si. Men når man er i en utfordrerposisjon, som vi er i Norge, kan vi ikke gjøre det samme hele tiden. Vi er nødt til å utvikle oss, understreker han.

I talen sin under åpningen varslet Spidsø ambisjoner om at de seks pro-senterne i Norge etter hvert vil få følge av flere.

Fossilfri fremtid

Selv om Alcro har lange tradisjoner, er handler det likevel mye om fremtidsrettet, grønn omstilling mot en fossilfri fremtid når Tikkurila Norge satser på det svenske merket.

Alcro var først ut blant svenske produsenter med svanemerket innendørsmaling i 2006. Malingsspann er laget av delvis gjenvunnet plast. Og nå satser Alcro på å utvikle biobaserte maling, altså at ingrediensene i størst mulig grad er hentet fra trær, planter eller alger og med minst mulig bruk av fossile komponenter.

– Fossilalderen er på hell, selv om omstillingen tar tid. Fremtiden ligger i biobaserte produkter. Alle i bransjen er opptatt av bærekraft, men Alcro var tidlig ute, sier Bernhard Spidsø.

Powered by Labrador CMS