Kriminelle på nettplattformer: Mittanbud-sjefen sier kritikken er urettferdig
Vidar Sagmyr i Byggebransjens uropatrulje mener kriminelle finner kunder via anbudstjenester. Nå slår Mittanbud-sjef Håvard Bungum hardt tilbake mot kritikken – og kaller påstandene både udokumenterte og urettferdige.
Håvard Bungum, daglig leder i Mittanbud Marketplaces AS, reagerer sterkt på påstanden om at netttjenester som Mittanbud gjør det enkelt for kriminelle håndverkere å komme i kontakt med privatkunder. Han avviser kritikken og mener at plattformen tvert imot er tryggere enn de fleste andre kanaler i markedet.
Mitt Anbud føler seg urettferdig angrepet
– Det blir for lettvint å bare si at det er der de møtes. Han har jo ikke noe dokumentasjon på det, sier Bungum.
I en artikkel i i Maleren uttalte Vidar Sagmyr i Byggebransjens uropatrulje i Trondheim at kriminelle miljøer finner kunder gjennom digitale anbudstjenester, og nevnte spesifikt Mittanbud og Anbudstorget, som selskapet er ansvarlig for. Bungum stiller seg uforstående til utspillet og peker på at reguleringen er strengere hos Mittanbud enn andre steder.
– Det blir for lettvint å bare si at det er der de møtes. Han har jo ikke noe dokumentasjon på det, sier Bungum.
Han understreker at Mittanbud er Norges største digitale møteplass mellom privatpersoner og håndverksbedrifter og at trygghet har vært en kjerneoppgave i selskapets 16 år lange historie.
Bank-ID og kontroll i flere registre
Bungum viser til at alle nye aktører som vil inn på plattformen må registrere seg som bedrift og verifisere seg med Bank-ID. I tillegg sjekker Mittanbud løpende opplysninger i Brønnøysundregistrene, mesterbrevregisteret og relevante fagregistre.
– Vi har brukt masse tid på å være sikre på at bedriftene du møter hos oss er faglig dyktige og driver seriøst, sier Bungum.
Han peker også på at kundene får mulighet til å evaluere håndverkerne etter fullført oppdrag. I snitt mottar bedrifter 4,8 av 5 stjerner, og 94 prosent av evalueringene er fire eller fem stjerner, opplyser han til Maleren.
Sporer kriminelle aktører ut av plattformen
Ifølge Bungum er fordelen med digitale markedsplasser som Mittanbud at alle aktiviteter etterlater digitale spor.
– Det betyr at vi har muligheten til å fjerne bedriftene fra markedsplassen. I motsetning til omreisende aktører som bare forsvinner fra stedet, sier Bungum.
Mittanbud oppgir at de har en «uønsket-liste» med over 1000 bedrifter. Disse er kastet ut fordi de enten ikke har drevet lovlig eller fordi arbeidet ikke har holdt mål.
Bekymret for omdømmet til håndverksbransjen
Bungum mener at stadig negativ omtale av håndverkermarkedet kan skade rekrutteringen.
– Kommunikasjonen om at det er så mange kriminelle og at det er så farlig, tror ikke det tjener rekrutteringen til håndverksbransjene. Man skal være flinkere til å fremheve alle de dyktige, stolte og lovlydige, sier Bungum.
Han viser til kåringen «Norges hyggeligste håndverker», som Mittanbud arrangerer sammen med flere partnere, som et eksempel på hvordan de fremhever seriøse aktører.
Har ulike roller og oppgaver
Til tross for selskapets egne tiltak, understreker Bungum at Mittanbud ikke kan bære hele ansvaret for arbeidslivskriminaliteten.
– Politiet har sine arbeidsoppgaver. Skattemyndighetene har sine. Arbeidstilsynet har sine. Så Mittanbud kan ikke være en aktør som rydder opp i alt dette alene, sier han.
Bungum sier at plattformen uansett er en av de tryggeste måtene å finne håndverkere på i dag.
– Mittanbud har blitt en veldig populær tjenesten for både forbrukere og bedrifter. I fjor la norske forbrukere ut over 220000 jobber på Mittanbud. Over 6000 bedrifter utførte i fjor en eller flere av disse jobbene. Vi i Mittanbud er helt avhengige av at forbrukerne får en god opplevelse når de bruker tjenesten til å få jobben gjort / utført. Det er i vår interesse å stille strenge krav til håndverksbedriftene, sier han til Maleren.
Samtidig understreker han at de samarbeider med alle som jobber for å fremme kvalitet og seriøsitet i håndverksbransjene.
– Jeg mener samarbeid og deling av informasjon er det viktigste tiltaket når vi skal bekjempe useriøse og kriminelle aktører.
Målet er ikke å henge dem ut
Vidar Sagmyr i Byggebransjens uropatrulje understreker overfor Maleren intensjonen deres aldri har vært å henge ut tjenesten. Han viser til at Mittanbud har gjort mye godt arbeid. Uropatruljen har i de senere år etablert et konstruktivt samarbeid med dem.
– Jeg har selv sett omfanget av arbeidet de legger ned i kvalitetssikring, og det står det respekt av. Fordi Mittanbud er en så populær plattform, går dessverre kriminelle aktører svært langt for å skjule både historikk og manglende kompetanse. Endringer av selskapsnavn, bruk av stråmenn og falsk dokumentasjon gjør kontrollarbeidet svært krevende – både for plattformene selv og for forbrukere, sier Vidar Sagmyr i Byggebransjens uropatrulje til Maleren.
Ønsker anonym kanal for varsling
– En mer tillitvekkende og anonym kanal for varsling vil kunne gjøre en stor forskjell, sier Sagmyr.
Han legger til at både uropatruljen og kollegene i Fair Play Bygg Norge regelmessig sender varsler til Mittanbud når de avdekker useriøse aktører som likevel har kommet seg gjennom kontrollsystemene. Erfaringen er at plattformen reagerer raskt og følger opp når slike tips gis.
– Basert på de tipsene vi og andre gir, er det nok liten tvil om at også Mittanbud til enhver tid har enkelte useriøse eller kriminelle aktører inne. Det vi savner er tydeligere informasjon til kundene om hvordan de selv kan bidra til å forebygge å bli lurt. Hvorfor finnes det ikke en synlig tips- eller kontaktside på hovedsiden deres, spør Sagmyr.
Han peker på at dagens ordning, der kundene kan gi stjerner og evalueringer, har sine svakheter. Forbrukere som har blitt svindlet eller føler seg truet, tør ofte ikke legge igjen en offentlig vurdering, mener han.
– En mer tillitvekkende og anonym kanal for varsling vil kunne gjøre en stor forskjell, sier Sagmyr.
Mittanbud opplyser at de har flere enkle kanaler for tilbakemeldinger og varsler, enten via egne lenker på plattformen, chat eller telefon. Alle henvendelser blir fulgt opp, i tillegg til at evalueringene fra kunder overvåkes. Håvard Bungum viser til at de har rundt 100 ansatte og at selskapet har ressurser til å håndtere alt som kommer inn.