SAVANNAH: Skipet har siden konflikten oppsto skiftet eier og har nå navnet Energy Savannah.

Mislykket malerarbeid kostet 2,5 millioner

Haugaland og Sunnhordland tingrett har dømt Sur-Tech AS til å betale Marine Aluminium AS 2,5 millioner kroner i erstatning etter at maling løsnet i store flak fra to helikopterdekk. Retten konkluderte med at årsaken var dårlig vedheft på grunn av feil i utførelsen.

Publisert

Advokat Audun Stornes i Advokatfirmaet Thommessen AS – som representerer Marine Aluminium AS – opplyser til Maleren i midten av august at ankefristen for dommen ikke er utløpt.

RETTSSAK: Advokat Audun Stornes fikk gjennomslag for sin argumentasjon i tingretten.

– Vi vet ikke om dommen vil bli anket av motparten. Idet dommen ikke er rettskraftig, ønsker vi ikke å gi noen annen kommentar fra denne side utover at Marine Aluminium er svært tilfreds med å ha fått fullt medhold i alle krav overfor Sur-Tech både om kompensasjon for mangelfull leveranse og dekning av sakskostnader, sier advokat Audun Stornes til Maleren. Det har ikke lyktes Maleren å innhente kommentarer fra Sur-Tech.

Spesialist på helikopterdekk

Marine Aluminium er spesialisert på produksjon av aluminiumsprodukter til bruk på land og til havs, og de produserer blant annet helikopterdekk. Selskapet har ved flere anledninger engasjert Sur-Tech til å forestå overflatebehandlingen av helikopterdekk som de har produsert.

Partene hadde et langvarig samarbeid og hadde tidligere utarbeidet anslagsvis 300 helikopterdekk med samme utførelse og produktsammensetning uten problemer.

Malingsarbeid på to skip

Høsten 2022 la Marine Aluminium inn en bestilling hos Sur-Tech for overflatebehandling av helikopterdekkene på skipene Edda Savannah og Edda Sphynx. Arbeidet skulle utføres i Marine Aluminiums produksjonshall på Eldøyane.

Overflatebehandlingen omfattet flere ledd med ulike arbeider. Sur-Tech skulle gjennomføre prosesser for å klargjøre helikopterdekkene for malerarbeidet, inkludert nedsliping, syrevask, påføring av vann for avskylling, avfetting og fjerning av støv.

Da Sur-Tech skulle sette i gang med overflatearbeidet, ble det avdekket at aluminiumsdekket var oksidert. Det er omtvistet mellom partene hvorvidt Sur-Tech ga Marine Aluminium tilbakemelding på dette.

Omfattende reklamasjoner fra sluttkunden

Marine Aluminium leverte helikopterdekkene til skipene som ble drevet av Østensjø Rederi AS. Østensjø reklamerte på helikopterdekkene henholdsvis i mai 2023 og juni 2023, på grunnlag av at malingsflak hadde løsnet fra helikopterdekkene i stort omfang.

Maling fra helikopterdekkene løsnet i store flak, i størrelser på opptil 10 x 20 centimeter. Malingsflakene begynte å løsne før helikopterdekkene var blitt tatt i bruk, og uten annen ytre belastning enn vær og vind.

Løse malingsflak utgjorde en sikkerhetsrisiko for helikoptre under landing, ettersom det ville være fare for at malingsflakene ble sugd inn i helikopterets turbiner.

Sakkyndig rapport pekte på dårlig vedheft

SPHYNX: Et av de to skipene hvor malerarbeidet måtte gjøres på nytt. Skipet har endret navn til Energy Sphynx og eies nå av rederiet Golden Energy Offshore i Ålesund.

For å kartlegge årsaken til at malingen løsnet, ble det gjennomført en befaring 5. juli 2023 med representanter fra Østensjø, Marine Aluminium og Sur-Tech til stede i Aberdeen.

Marine Aluminium engasjerte Oceaneering AS for å vurdere årsaken til at malingen løsnet. Oceaneering utarbeidet en rapport som konkluderte med at årsaken til at malingen løsnet, var dårlig vedheft.

Sur-Tech på sin side anførte at de løsnede malingsflakene ikke kunne skyldes mangler ved overflatebehandlingen, men måtte skyldes avvik i materialer levert av Marine Aluminium.

Domstolens vurdering og konklusjon

Retten la avgjørende vekt på vitneforklaringen og den sakkyndige rapporten til Ove Henning Ekren fra Oceaneering. Ekren var både i sin rapport og i retten klar på at det var dårlig vedheft til underlaget som var årsaken til at malingen løsnet fra helidekkene.

– Konklusjonen er relativ enkel, og det er at det er dårlig vedheft mellom Interzone 3507 og aluminium som er årsaken til dette havariet, het det i Ekrens rapport.

Retten fant det sannsynliggjort at skadene måtte anses å skyldes utførelsesfeil i form av manglende vedheft og forhold som Sur-Tech heftet for. Dette kunne være i form av manglende tørking, vaskemidler som hadde blitt liggende igjen på dekke eller i fugene, eller at oksidering ikke ble fjernet av Sur-Tech.

Tingrettsdommer Signe M. Lundegård konkluderte med at Sur-Tech etter avtalen påtok seg en resultatforpliktelse som ikke var oppfylt. Ifølge avtalens punkt 19 skulle leveransen være «fit for the intended purpose».

Sur-Tech må også dekke sakskostnader

Sur-Tech AS har tapt saken fullstendig og ble dømt til å erstatte Marine Aluminiums sakskostnader på 339.372 kroner.

Marine Aluminium har utbedret de to helikopterdekkene hos Sunnhordland Sandblåsing. Utbedringsarbeidet omfattet fjerning av opprinnelig maling, samt ny overflatebehandling og maling av helikopterdekkene.

Sur-Tech engasjerte Sintef og Millab Consult AS som avga rapporter om mulige årsaksforhold til at malingen flasset, men retten fant ikke å legge avgjørende vekt på disse rapportene.

Dommen, som ble avsagt 30. juni i år, kan ankes til lagmannsretten innen én måned fra den dagen avgjørelsen ble gjort kjent for partene.

Powered by Labrador CMS