Flere fargesterke prosjekter
Kraftige farger er en voksende trend både utendørs og innendørs. Anna Paulsen og familien er blant dem som har latt seg inspirere.
En rosa gang er det første som møter oss på vei inn i en klassisk bygårdsleilighet på Sankthanshaugen i Oslo. Det neste rommet prydes av en kraftig ferskenfarge.
– Vi ser at det er et økende marked for disse fargene, forteller Ketil Langmo, daglig leder i Malermester K. Langmo AS, som har fått i oppdrag å male leiligheten.
Spesielle farger
I denne leiligheten har de hovedsakelig brukt farger fra paletten Pure & Original, men også Le Corbusier og Farrow & Ball maling. Alle fargene er litt i samme gate.
De fargene folk ønsker nå er litt spesielle farger, slike som blir brukt i dette prosjektet, mener Langmo. Noen leiligheter kan ha 35 forskjellige fargekombinasjoner. Da blir kontrasten stor til leiligheter hvor man velger standardløsninger med eksempelvis kalkgrå, en gjentakende farge det går veldig mye av.
– Det er KOI Interiør som har valgt ut fargene til denne leiligheten, sier Langmo.
Fornøyde eiere
Eierne er kjempefornøyde med det nye, fargerike hjemmet sitt.
– Jeg har vært veldig opptatt av farger en stund nå. Og da vi flyttet hit til Stensberggata, hvor vi tenker å bo en god stund, ønsket vi farger vi kan ha lenge. Derfor tenkte vi det var greit å få det gjort ordentlig med en gang, i stedet for å utsette det, sier Anna Paulsen, som snart flytter inn i den nye fargerike leiligheten sammen med samboer og to barn.
– Vi ønsket også å få fram leilighetens tidsånd, legger hun til.
Godt beskrivende fargepaletter
Av KOI Interiør fikk de en hel palett som blant annet er tilpasset hva de forskjellige rommene skal brukes til.
– Vi startet prosessen med at jeg fikk velge ut noen farger som jeg liker, forteller Paulsen, som er spesielt glad i gulfarger.
– Det blir fint om vinteren når det er mørkt å omgis av alle disse fargene.
Prosjektet i Stensberggata startet med at KOI Interiør valgt ut godt beskrivende fargepaletter. Deretter gikk Malermester K. Langmo inn og mengderegulerte alle fargene, og bestilte produkter etter sine beregninger.
– Vi starter med ordinært grunnarbeid, og så legges arbeidet opp etter fargene som skal brukes. På denne jobben er det brukt 18 forskjellige farger, sier Langmo og understreker at fargesterke prosjekter som dette krever en del arbeid.
Nisjemarked
– Det er et nisjemarked som gjør at vi har gode priser på det. Det krever godt håndverk, både med avsetning, fremdrift og sluttresultat. Når du jobber med produkter som dette forventer kundene gode sluttresultat. Det krever mer fordi fargene koster mer, og kundene er derfor villige til å betale mer for ønsket resultat. De verdsetter kvalitet og service, slår Langmo fast.
Prosjekter som dette krever derfor mer planlegging, oppfølging og tilstedeværelse både fra daglig leder og prosjektledere.
– Vi ser at håndverkerne på slike prosjekter trives bedre, til tross for mer planlegging og logistikk. De blir stilt ovenfor artigere utfordringer.