KARRIEREMULIGHETER: Pontus Sjöstrand er direktør i Måleriföretagen i Sverige og innser at dagens unge ikke kjenner mulighetene i faget.

Vil få unge svensker til å gjøre karriere som malere

En ny kampanje i Sverige skal få ungdom med ambisjoner og voksne karriereskiftere til å velge en framtid som malere.

Publisert

Sverige skiller seg ikke mye fra Norge når det gjelder problemene med rekruttering til malerfaget. For å møte problemene har organisasjonen Måleriföretagen i Sverige satset på kampanjen En ny Framtid, som skal informere om alle mulighetene som åpner seg for dem som velger å satse på faget.

Målgruppen er i første rekke ungdom som står foran yrkesvalget sitt, men også voksne som ønsker å bytte karriere. Dem blir det nemlig stadig flere av, ifølge Pontus Sjöstrand, administrerende direktør i Måleriföretagen.

– Unge mennesker i dag vil ikke nødvendigvis jobbe med det samme hele livet, sier han til Maleren.

Nettsiden ennyframtid.se er kampanjens viktigste verktøy, selvsagt i samspill med sosiale medier. Informasjonen er presentert i en delikat og godt designet front, ledsaget av animasjoner og små filmer som viser mulighetene i faget.

EN NY FRAMTID: Nettsiden som skal få unge svensker til å gjøre karriere som malere.

Selvstendighet og karriere

Et viktig poeng med kampanjen er at den går mye lenger enn bare å fortelle tenåringer at det er mulig å velge malerfag. Her presenteres malerfaget som en framtidsbransje, ikke bare med gode jobbutsikter, men også muligheter til videreutdanning, karriere og næringsvirksomhet.

– Vi forteller at du som maler kan starte ditt eget selskap og være selvstendig, eller at du kan gjøre karriere innenfor malerfaget. Og ikke minst, at du kan tjene bra. Dette er viktige budskap å få fram, fordi mange unge i dag vet det ikke, sier Pontus Sjöstrand.

Også bærekraft og miljø er viktige temaer når malerbransjen i Sverige henvender seg til ungdom.

– 80 prosent av det vi holder på med, er vedlikehold. Det er viktig å si til verden og dagens ungdom at malerfaget er bærekraftig i seg selv, sier Sjöstrand.

Også foreldre er i målgruppen for kampanjen.

Det er blitt snakket altfor lite om yrkesutdanningene og de mulighetene som ligger der. I stedet har akademiske fag lenge fått all oppmerksomheten.

Pontus Sjöstrand

En generasjon tapt til akademia

Bedriftenes behov er et viktig motiv for å satse på en rekrutteringskampanje. Pontus Sjöstrand forteller at Sverige har mistet en hel generasjon med malere, og at behovet er ganske prekært.

Han er ikke i tvil om hva som er årsaken til at det lenge har vært tungt å rekruttere.

– Det er blitt snakket altfor lite om yrkesutdanningene og de mulighetene som ligger der. I stedet har akademiske fag lenge fått all oppmerksomheten. Nå ser vi at svensk næringsliv har et stort, udekket behov for håndverkere, forteller han.

En Ny Framtid ble lansert i mai, og Sjöstrand er så langt godt fornøyd med responsen den har fått.

– Vi tror vi har lagd noe som er ganske treffsikkert, sier han.

***

Artikkelen ble først publisert i magasinet Maleren 08/22.

Powered by Labrador CMS