
Krevende tider for malermestrene
Styreleder Baard Samuelsen leverte en ærlig statusrapport på årsmøtet til Malermestrenes Landsforbund. Bildet som tegnes viser en organisasjon som kjemper på flere fronter samtidig, men det går riktig vei.
Malermestrenes Landsforbund står overfor betydelige økonomiske utfordringer etter kraftig nedgang i bedriftenes omsetning. Samtidig skaper endringer i laugenes vedtekter hodebry for organisasjonen. Det opplyste styreleder Baard Samuelsen da han holdt sin tale til årmøtet på Gaustablikk i sommer.
– Kraftig nedgang i inntekter og dermed et alvorlig dårlig økonomisk resultat.
Baard Samuelsen
Den største utfordringen er den dramatiske nedgangen i inntektene, som har resultert i et alvorlig dårlig økonomisk resultat for forbundet. Hovedårsaken ligger i det kraftige fallet i bedriftenes omsetning, men andre sviktende inntektskilder forverrer situasjonen ytterligere.
Dårlig økonomisk resultat
– Kraftig nedgang i inntekter og dermed et alvorlig dårlig økonomisk resultat. Det er mange elementer som spiller inn, men et kraftig fall i bedriftenes omsetning er naturligvis hovedgrunnen, sa Samuelsen til generalforsamlingen.
Regnskapet viser 12,5 millioner kroner i driftskostnader og 10,4 millioner i driftsinntekter, noe som ga et driftsresultat på drøyt 2,1 millioner kroner i minus. Med finansinntekter på 642.000 kroner endte årsresultatet på 1,46 millioner i minus. MLF hadde til sammenligning et lite overskudd i 2023.
Dyr generalforsamling på Kløfta
Styret viser for øvrig til at den nedskalerte generalforsamlingen på Kløfta i fjor ble en kostbar affære for MLF.

– Styret har også sett at nedskalert generalforsamling på Kløfta i fjor, uten egenandel ble en dyr affære for MLF. Forståelig nok, gledelig var det jo også at mange deltok, men det ble altså mer kostbart etter hvert som antall påmeldte økte, forklarte styrelederen.
Endringer i laugenes vedtekter
En annen stor utfordring har vært endringene i laugenes vedtekter, som har skapt turbulens innad i organisasjonen.
– Endringer i laugenes vedtekter er en annen ting som har utfordret styret. Det har til tider føltes som å bevege seg i et minefelt, men når det er sagt, er det fint å registrere at ting har roet seg, og at vi så langt ikke har mistet store mengder medlemmer, sa Samuelsen.
Konsekvensen er at MLFs vedtekter må korrigeres for å møte disse endringene og tilpasse seg dagens realiteter.
Bygghåndverk Norge krever finansiering
Bygghåndverk Norge, som ble stiftet i 2022, har nå lagt bak seg en to år lang interimsperiode. Nå må en permanent administrasjon på plass, og alle tre forbundene må bidra økonomisk for å finansiere dette. Samuelsen opplyste at styret ser dette som en utfordring knyttet til den vanskelige økonomiske situasjonen, men mener det er nødvendig for å utnytte organisasjonens potensial fullt ut.
Oppkjøp gir nye muligheter
– Vi sikret oss en god medlemsfordel i tillegg til at virksomheten kan bære økonomiske frukter på litt sikt.
Baard Samuelsen
På den positive siden har MLF gjennomført oppkjøp av Rolf Simpson AS, hvor de nå driver kursvirksomhet med bredere faglig nedslagsfelt. Nils Jørgen Brodin fra Byggmesterforbundet har bidratt med nye elementer i kursene som omfatter NS-34230-T.
– Her har vi sikret oss en god medlemsfordel i tillegg til at virksomheten kan bære økonomiske frukter på litt sikt, sa styrelederen. Samuelsen roser også Rolf Simpson for hans engasjement og glede over at MLF viderefører virksomheten.
Håp om stabilisering

Fremover håper styret på stabilisering og forutsigbarhet i bransjen. De ønsker å bruke tid og krefter på å styrke både MLF og Bygghåndverk Norge.
– Når det gjelder fremtiden, håper vel de aller fleste at ting skal stabilisere seg igjen. Forutsigbarhet er bra, konkluderte styrelederen.
Lavere enn budsjettert
Protokollen fra generalforsamlingen viser at det var et avvik mellom budsjett og regnskap samt det økonomiske resultatet for MLF. Inntektene var lavere enn budsjettert, særlig på kurs-, oppdrags- og sponsorinntekter knyttet til landsmøtet.
På kostnadssiden var lønnskostnadene høyere enn planlagt, blant annet som følge av økt arbeidsgiveravgift og kompensasjon til administrasjonen etter utmelding fra NHO. Andre driftskostnader økte blant annet på grunn av ekstra representantskapsmøte, strategisamling, forsinkelser og en mindre økning i husleie og driftsutgifter.