TRIVES: Ingen tvil om at Jeanette Larsen trives på jobben under hospiteringsuka på Tynset

Kompetansedeling bør flere dra nytte av

– Etter at jeg tok fagbrevet, følte jeg behov for å lære mer, og heldigvis har jeg en fantastisk arbeidsgiver og gode kontakter som har gjort dette mulig. Nå har jeg oppgradert meg både på gulvlegging og kitting av gamle vinduer, og håper at sistnevnte kan åpne for mer business for arbeidsgiveren min!

Publisert Sist oppdatert

– Etter at jeg tok fagbrevet, følte jeg behov for å lære mer, og heldigvis har jeg en fantastisk arbeidsgiver og gode kontakter som har gjort dette mulig. Nå har jeg oppgradert meg både på gulvlegging og kitting av gamle vinduer, og håper at sistnevnte kan åpne for mer business for arbeidsgiveren min!

Jeanette Larsen er nesten som en kjendis å regne etter at hun midt under læretiden sto opp for faget sitt, fordi hun var «drittlei» av at folk snakket det ned. Det vakte berettiget oppsikt, men også nye kontakter. Kontakter som nå kommer både henne og hennes nye arbeidsgiver til gode.

Hospitering

Jeanette har for lengst lagt svenneprøven bak seg, og supertrives i jobben hos ingen ringere enn «Norges hyggeligste maler» i 2020. Han er også helt super som arbeidsgiver, kan Jeanette fortelle, og det var ikke nei i hans munn når hun spurte om å få hospitere en uke hos malermester Jan Larsen på Tynset:

– Det var overhodet ikke noe problem. Jeg er så glad for å ha en arbeidsgiver som setter så pris på sine ansatte som Ronny gjør. Slikt skaper både arbeidsglede og ønske om å gjøre en ekstra innsats. Når jeg nå på toppen av dette har fått anledning til å øke min kompetanse gjennom et superspennende hospiteringsopplegg på Tynset, blir man jo rent lykkelig, sier den nyslåtte malersvennen.

– Hvordan kom dette i stand, egentlig?

– Da jeg laget litt liv og røre rundt faget fordi jeg ble lei av at folk snakket det ned, var det mange som kontaktet meg. Utelukkende positivt, men litt overveldende der og da. Jeg hadde ikke trodd at det skulle vekke såpass oppsikt. Blant annet fikk jeg styre Instagram-kontoen til MLF en uke, og det gav mange spennende kontakter. Noen av dem jeg ble kjent med gjennom sosiale medier den gangen, har jeg holdt kontakten med, og en av dem er altså malermester Per Roger Bekken, som er ansatt og medeier hos Malermester Jan Larsen AS på Tynset. Han hjalp meg også til å bestå svenneprøven i sin tid, gjennom veiledning over telefon. Han var positiv med en gang jeg antydet at jeg kunne ha lyst til å hospitere hos dem en ukes tid, og ordnet alt for meg under oppholdet. Jeg er nesten målløs over alt han har gjort for meg, og jeg er ikke lett å målbinde, smiler hun.

LÆREMESTER: Malermester Per Roger Bakken har vært en viktig inspirasjonskilde og læremester for Jeanette Larsen

Gulvlegging

– Hvorfor ville du lære mer om gulvlegging?

– Jeg følte ikke at jeg kunne nok om det, selv om jeg besto fagprøven. Jeg ville lære mer, og jeg visste at malermester Per Roger Bekken kunne mye om dette. Likevel er jeg overveldet over den intense opplæringsuken dette ble, og at jeg i tillegg fikk en viss opplæring i å kitte gamle vinduer, er jo en kjærkommen bonus, da. Det gav mersmak, så glass og kitting er nok noe jeg kommer til å øve mer på. Og hvem vet, kanskje akkurat den kompetansen skal kunne danne grunnlaget for en liten «ekstra business» for arbeidsgiveren min. Og så kan jeg jo i langt større grad enn før være en produktiv og positiv medarbeider hva gulvlegging angår. Nå kjenner jeg at jeg kan nok om det til å legge belegg for min hjemlige bedrift, og gleder meg til fremtidig oppdrag også på den fronten.

– Tror du ikke at en del vil kunne være skeptiske til slike ordninger?

– Tja, jeg kan ikke forstå hvorfor i alle fall. Men det er klart, det krever arbeidsgivere som både er klartseende og hyggelige, og som har omsorg og omtanke for sine medarbeidere, slik Ronny har. Men samtidig tenker jeg jo at mange ville ha mye å hente både kompetansemessig til bedriften, og dessuten økonomisk – på å satse på at en og annen medarbeider kunne få denne sjansen.

– Hva med konkurranseforholdene?

OPPLÆRING: Speil var også en del av opplæringen

Konkurranse

– Akkurat i dette tilfellet er det i alle fall ikke noen problemstilling, i og med at bedriftene ligger så langt fra hverandre. Og jeg mener jo at bransjen som helhet ville ha mye å hente på å gjøre mer av dette. Alle bedrifter trenger å øke sin kompetanse hele tiden, og dersom man har medarbeidere som har lyst til å legge inn litt ekstra innsats for å bli dyktigere i faget de har valgt, mener jeg absolutt at de bør sats. Når det så gjelder bedriften som har en hospitant, kan det vel hende at de lærer et og annet de også, samt at det kan være trivelig å ha en kollega på besøk en uke. På lengre sikt kan det jo hende at den som har hospitant i dag, vil kunne sende en av sine medarbeidere en annen gang. Likevel ser jeg jo at malerbransjen er ganske konservativ, så det kan ta tid før dette får en veldig stor utbredelse. Det krever nok at pionerer som Ronny og Per Roger går foran, og viser at det ikke bare er mulig, men faktisk ønskelig. Personlig har jeg som sagt fått mye ut av dette, og det samme har arbeidsgiveren min. Dersom flere benytter seg av en slik mulighet, vil det i seg selv gi et samlet kompetanseløft som bransjen vil kunne nyte godt av. Og så får man enda blidere medarbeidere, frister Jeanette Larsen.

Powered by Labrador CMS