UTFORDRING: Korte tidsrammer kan være en utfordring på en del prosjekter, ikke minst ved oppussing av hoteller, som helst ikke skal være lukket for publikum så lenge. Her er prosjektleder Børre Ringdal sammen med flislegger Andrzej Zuziak.

Trives best «i felten»

På større prosjekter, som ved oppussingen av Thon Hotell i Ålesund, er det en fordel å være daglig til stede, mener prosjektleder Børre Ringdal i Nime. – Å være med gutta ut og jobbe, det er bare pluss.

Publisert Sist oppdatert

Thon Hotell er et gammelt bygg i Moloveien i Ålesund som nylig har blitt pusset opp. Maleren besøkte hotellet like før åpning. Da rådet hektisk med håndverkere i ulike fag som jobbet på for å bli ferdig i tide.

Første halvdel av prosjektet ble ferdigstilt onsdag 30. juni. Andre byggetrinn ble ferdig i november.

Et artig prosjekt

FRESHT: – Det er veldig mye farger. Hotellet har gått fra litt trist til fresht, sier Børre Ringdal, prosjektleder i Nime om oppgraderingen av Thon Hotell i Moloveien i Ålesund.

Nime har levert alt av overflatearbeid i prosjektet; maling, teppe og flis. Ved inngangspartiet legges flisene på plass, og på rom og i korridorer tas siste finish.

– Det har vært et artig prosjekt å være involvert i. Vi skulle først bistå med lett oppussing, men det har blitt mye mer etter hvert, forteller prosjektleder Børre Ringdal i Nime.

Totalt 186 rom med bad skulle flislegges og pusses opp, i tillegg til korridorer, kjøkken, restaurant, inngangsparti, trapper og fasade.

– Det har vært mye ekstraarbeid sett i forhold til hva som i utgangspunktet var kontraktsfestet, sier Ringdal, og understreker at korte tidsrammer representerte en utfordring.

– Så vi har vært avhengig av innleid arbeidskraft, noe som ikke har vært så lett i koronatiden. Heldigvis har vi klart å få tak i nok folk.

Tett på

INSTRUERER: Ved å hele tiden være tett på prosjektet vil man lettere kunne løse problemer underveis, understreker prosjektleder Børre Ringdal, som her instruerer maler Gintaras Stancikas.

Nime er en stor malerbedrift som har både malere, flisleggere og gulvleggere. På prosjekter som dette blir de derfor ofte foretrukket.

– Fordi da har kunden kun en bedrift å forholde seg til, ettersom vi leverer hele pakken. Det er helt klart en fordel, forklarer Ringdal.

De er 5 prosjektledere i Nime, i tillegg til daglig leder.

– Så vi har en ganske stor administrasjon. Jeg er i utgangspunktet byggtapetserer, men her har jeg alle fag. Er det detaljer jeg trenger bistand på, så har jeg andre kolleger å få hjelp fra, og så syr vi det sammen i fellesskap, sier han.

På Thon Hotell har han sittet tett på prosjektet hele tiden.

– Da får man med seg mye mer enn om man kun kommer innom noen dager. I tillegg blir samarbeidet med hovedentreprenøren mye bedre.

Mindre feil

Dette var noe de startet med i fjor, forteller prosjektlederen.

– Har du rundt 30 arbeidere i sving, må du være tett på. Mye løses på stedet, sier han og utdyper:

Generelt når man jobber med hoteller er det snakk om kort byggetid. Det skal være fort ferdig, de vil gjerne få inn gjester raskt og det kan derfor ikke være stengt lenge. Så du er avhengig av å kunne snu deg fort og hoppe på. På Thon Hotell har de til tider hatt 30 mann på jobb, med en bas på hvert fag.

– Når vi sitter tettere på prosjektet fanger vi også opp mye mer tilleggsarbeid. Vi kan løse problemer mye kjappere på stedet, og er tettere på arbeiderne og hovedentreprenør, sier han, og legger til:

– Det blir mindre feil også, for du fanger opp ting mye tidligere og løser utfordringer med en gang.

Mye løses på Teams

Nime har i utgangspunktet kontor på Digernes, men der har ikke Ringdal vært på en stund, forteller prosjektlederen, som trives best ute i «felten».

– På de store prosjektene jobber jeg tett på. Jeg har en liten laptop og en pc-skjerm. I dag er det så enkelt. Mye kan løses på et teamsmøte. Ikke minst nå i koronatid har vi lært at ting kan gjøres på mange enklere måter.

I stedet for å kjøre fram og tilbake, løses problemer i større grad fra der de er.

– Jeg syntes det er kjekt. I tillegg kan jeg få tatt på arbeidsbukse selv og jobbe, det har vært et savn siden jeg havnet på kontoret. Å være med gutta ut og jobbe, det er bare pluss, sier Ringdal, som får mye bedre kjemi med resten av staben når de ses daglig og ikke minst spiser lunsj sammen.

Fantastisk utsikt

UTSIKT: Hotellet i Moloveien har en fantastisk utsikt. Noen av rommene har utsikt mot sjøen og andre mot jugendbyen Ålesund.

Hotellet i Moloveien har tidligere fremstått som litt bortgjemt, mener Ringdal. Det tidligere hotellet som lå her, Hotell Scandic, hadde røde karnappvindu over hele bygget. Alle disse er nå skiftet ut.

– Men nå når du får freshet det opp blir det fantastisk fint. Ikke minst med denne utsikten. Jeg vil si det er flotteste beliggenhet i Ålesund på et hotell.

2. og 6. etasje var tidligere kontorlokaler og har blitt bygget helt nytt etter TEK 17 i første byggetrinn. 3., 4. og 5. etasje er av eksisterende konstruksjon og kun pusset opp.

Fasaden er nå pusset og malt, alle bad er totalrenovert, eksisterende vegger er helsparklet og malt. Gulv og korridorer med vinylskiver, tepper i korridor og flis.

– I 1. etasje har det blitt bygget storkjøkken med epoksy og fliser, sier Ringdal.

Veldig mye farger

Både utvendig og innvendig har man nå gått for sterke farger.

FARGER: I restauranten, som har utsikt mot byen, er det valgt fargerike mønstre på møbler og tapet.

– Jeg var skeptisk da jeg først så fargene, som var litt uvanlige. Men nå når det har kommet på, og jeg ser helheten, ser det veldig bra ut. Ikke minst fasadefargen syntes jeg har blitt fin, den står godt til resten av bybildet, sier prosjektlederen, som ser at det generelt velges mye mer farger nå enn før. Også i leilighetsprosjekter.

– Folk velger mer farger, ikke bare hvitt. På hotellet her er ikke noe hvitt, sier han og legger til at det også er brukt mye tapet i dette prosjektet; i alle rom, i restaurant og resepsjonsområdet.

Aldri hatt så mye arbeid

– Hvordan har det gått i koronatid?

– Det ble stramt med en gang i starten av pandemien. Men så sa det pang, og vi har aldri hatt så mye arbeid som denne perioden, sier Ringdal, og legger til at det selvfølgelig har vært litt utfordrende på prosjektene.

– Du må ta forholdsregler, jobbe litt annerledes, og ikke så tett. Med det er jo bare utfordringer som vi løser.

Rekrutteringsutfordringer

Når det gjelder rekrutteringsutfordringene som han nevnte tidligere jobber de i lauget for å møte disse.

– Vi har tidligere vært ute og besøkt yrkesskolen her i området for de som er ferdig med grunnkurset, for å vise dem faget vårt. Det er ikke noen malerlinje her. Så vårt alternativ er å ta inn elevene slik at de får gå i lære hos oss, sier han.

Nå har de to jentelærlinger, og en annen som skal snart opp i fagbrev.

– Det er vanskelig å få tak i nye folk, og å finne ut hva som er den beste måten å rekruttere på, sier Ringdal og peker på at bedriften er en del av Håndverksgruppen, som har mye fokus på rekruttering til bransjen og synliggjøring av faget.

– Heldigvis er det flere som velger yrkesfag nå. Det har vært en oppgang den siste tiden. Vi er avhengig av utenlands arbeidskraft, det vil vi nok alltid være, men vi har stort behov for norske håndverkere, sier Ringdal.

Han tror ungdom er i ferd med å få opp øynene for håndverksyrkene igjen.

– Og det er bra, for det er jo artig.

Powered by Labrador CMS